Du är här: Hem Arbetsgrupper Sys Föreningens epost

« April 2014 »

Föreningens epost

Beskrivning av föreningens epostsystem

En beskrivning av föreningens epostsystem

Föreningens epostsystem är en inte särskild komplicerad historia. Den primära mailservern bygger på exim4 med tillägg som Spamassassin för bortrensning av spam samt ClamAV för bortrensning av virus.

Föreningens mailserver hanterar i genomsnitt 5000 epost per dag.

Användarnas epostadresser

Alla föreningens medlemmar får en epostadress i formen användarnamn@svenskalinuxforeningen.se. Användarnamnen plockas genom ett script ut från föreningens webb en gång per timme och genererar en textfil med användarnamn och användarens riktiga epostadress.

När så ett epost kommer till en av föreningens medlemmar kollas den riktiga epostadressen upp i denna lista. Därefter vidarebefordras brevet till den angivna adressen.

Föreningens epostlistor

Om ett brev är adresserat till en av föreningens epostlistor skickas det automatiskt till mailman som hanterar medlemskap i dessa listor. Därefter skickar mailman det vidare till alla prenumeranter på aktuell epostlista.

Detta är uppbyggt enligt Nigel Metheringhams HOWTO.

Virus och spam

Systemet är konfigurerat så att det ska scanna alla brev och rensa bort virus och spam redan innan brevet accepteras. Om ett brev innehåller spam eller virus nekas det alltså direkt och kommer aldrig fram till användaren. Tyvärr så kan inget system garantera att alla virus och spam tas bort, och inte heller kan det garanteras att allt som tas bort verkligen är skräp.

Systemet gör sitt bästa och tar bara bort brev med hög trolighet som skräp. Dessutom får avsändaren ett meddelande att brevet inte accepterades. Han/hon har då möjlighet att skicka brevet igen, helst då efter lite ändringar så att det inte tas bort en gång till.

Vill du konfigurera din exim4 mailserver på samma sätt rekommenderar jag Tim Jacksons guide som tar upp hur man går tillväga, steg för steg.

När mailservern är nere

Om vår mailserver av någon anledning inte svarar när ett brev ska levereras så kontaktas en sekundär mailserver som tillhandahålls av burken.nu. Där lagras breven tills föreningens mailserver åter behagar svara.