Du är här: Hem Arbetsgrupper Sys Föreningens utrustning

Föreningens utrustning

En beskrivning av föreningens datorutrustning

Document Efstur
Föreningens nuvarande huvudserver, inköpt till mycket bra pris från Southpole. Här ligger epost, webbserver och maillistor för hela föreningen. Det är en maskin med 1GB minne, 2 stycken dual core Xeon 3.4GHz processorer med 80gb disk.
Document Kraftur
Detta är föreningens backup-server. Vi använder dels som backup om andra servrar går ner samt för att testa nya tjänster. Den är donerad av Southpole AB och är bestyckad med en 2.9ghz Pentium4 processor med 1gb ram och 80gb diskutrymme. Maskinen hanterar föreningens irc server. På kraftur kör vi Ubuntu.
Document Snarfari
Detta är föreningens ftpserver. Den är inköpt av föreningen och står hos DS på Högskolan i Jönköping. Här kan du hitta speglingar av ett antal distributioner, linuxkärnan samt lite annat smått och gott. Maskinen är en AMD Athlon 64 X2 Dual core 3800+, runt 800gb diskutrymme och 1gb ram . Du kan nå den genom ftp.svenskalinuxforeningen.se.
Document Erill
Denna maskin är föreningens äldsta maskin. Den tog tidigare hand om alla tjänster, men är numera pensionerad. Maskinen är donerad av Institutionen för Informatik vid Handelshögskolan vid Göteborgs Universitet. Maskinen är av tower-modell och har en Celeron 466mhz processor, 384mb ram samt 18 gb SCSI disk. Maskinen kör Debian och är för tillfället utan internetanslutning.
Document Borkur
Borkur är det nyaste tillskottet i maskinparken och kommer tillsvidare att användas som utvecklingsserver och för tester.
Document Donation E1
Donerad server, ännu ej i drift. 2 x Xeon, U320, X5DPR-8G2+