Du är här: Hem Nybörjare

« Mars 2017 »

Svenska Linuxföreningen - För nybörjare!

Är du en Linux-nybörjare och vill lära dig mer om Linux, Svenska Linuxföreningen eller bara vill veta meningen med livet?

Denna introduktion är inte heltäckande utan försöker att på ett enkelt sätt introducera nybörjare till Linux och ge dem länkar med mer information om Linux och annan fri och öppen programvara.

Linux är ett operativsystem

Linux är ett operativsystem och ser till att de program som kör i datorn inte förstör för andra program och delar resurserna på rätt sätt. Det ser till att bara ett program i taget får skriva eller läsa en CD osv.

Linux är bara namnet på kärnan och för att göra Linux mer användbar så finns många Linuxdistributioner med systemprogram och en stor mängd applikationer - Officepaket och utvecklingsmiljöer. Det finns små enkla Linux-distributioner för specifika tillämpningar som en brandvägg eller server och andra med fullständiga kontors- och utvecklar-miljöer.

Det finns många Linuxdistributioner att välja mellan - och du kan göra din egen om du vill och är duktig - men det enklaste är att välja den distribution där du enklast kan får hjälp - dvs välj den distributionen kompisar kör.

Svenska Linuxföreningen

Föreningen är för användare av fri och öppen programvara. Bli medlem och utöka dina kunskaper om Linux. Bland våra medlemmar är cirka en tredjedel hemmaanvändare, en tredjedel studenter och en tredjedel professionella användare av Linux.

Problem med din Linuxinstallation ?

Det kan vara svårt som nybörjare att veta vilka frågor man skall ställa för att få enkla svar - men om du lär dig hur du ställer smarta frågor så kommer du fort få hjälp av andra hjälpsamma medlemmar. Ställ frågorna i föreningens forum, epostlistan för support eller i föreningens irc-server.

Aktivera dig!

Ställer någon en fråga där du råkar veta svaret - var inte blyg utan hjälp gärna till. Föreningen finns till för användarna så de kan komma i kontakt med likasinnade och utbyta erfarenheter och kunskaper samt lära sig mer om fri och öppen programvara.

Gå med i en av Svenska Linuxföreningen arbetsgrupper och hjälp till med att t.ex. skriva dokumentation, representera Linuxföreningen eller hjälp till i en lokal Linuxförening. Finns det inte en förening nära dig så finns alltid alternativet att du grundar en ny lokal linuxförening - Svenska Linuxföreningen kan hjälpa till med stadgar och de formalia som behövs.

Meningen med livet

För en del är svaret 42 för andra är det att utveckla och skapa mer fri och öppen programvara. Men oavsett vad du tycker så är du välkommen som medlem i Svenska Linuxföreningen.