Du är här: Hem Nyheter FSCONS 24-26 oktober
Navigering

FSCONS 24-26 oktober

FSCONS hålls 24-26 oktober på IT-universitetet i Göteborg. Förra året besökte över 200 personer mässan, i år väntas deltagarantalet öka. Fri programvara, fri kultur och inte minst frihet på nätet är ämnen som behandlas.

FSCONS 24-26 oktober

FSCONS logo

Free Software Foundation Europe, Creative Commons och Wikimedia Sverige anordnar i år tredagarskonferensen FSCONS på IT-Universitetet. Mellan 24 och 26 oktober kommer över 40 talare till Göteborg för att tala om digital frihet. Arrangörerna väntar ännu fler besökare än förra årets över 200.

Fri programvara, fri kultur och inte minst frihet på nätet är ämnen som behandlas. Förra årets konferens blev en viktig mötesplats mellan gäster och föreläsare där flera nya projekt föddes. I år är förutsättningarna för sådana projekt ännu bättre.

- Vi är väldigt glada över att kunna bredda konferensen samtidigt som vi håller ett spår tydligt på fri programvara, säger Henrik Sandklef, som är med i organisation bakom konferensen. I år kan man se föreläsningar som sträcker sig från inbyggd programmering, till Ubuntu via Open Street Map-projektet. Det är väldigt kul att vi fått hit John Buckman, som äger skivbolaget Magnatune. Buckman skall prata om hur han ser på nedladdningens effekter på musikindustrin.

Under konferensen kommer priserna "Nordic Free Software Award" samt "Qt Centre Programming Award" att delas ut.

- Även i år delar vi ut Nordic Free Software Award på FSCONS. Vårt mål med priset är att lyfta fram alla som jobbar med att, på ett eller annat sätt, sprida fri programvara i Norden, säger Jonas Öberg, FSFE.

För mer information, besök http://fscons.org/. Svenska Linuxföreningen hoppas kunna vara på plats under konferensen.