Du är här: Hem Nyheter Ny styrelse i Svenska Linuxföreningen
Navigering

Ny styrelse i Svenska Linuxföreningen

På årsstämman som hölls igår har bland annat ny medlemsavgift beslutats och en ny styrelse blev vald.

Igår hölls Svenska Linuxföreningens årsstämma där medlemmarna får säga sitt och bland annat välja en ny styrelse. Tyvärr valde endast 13 personer att delta i årsstämman, något vi måste arbeta med inför kommande år.

Till ordförande för styrelsen 2009 återvaldes Anders Lindbäck. Han är IT-konsult, bosatt i Västerås, civilingenjör och 44 år gammal. Han har varit verksam i föreningen under lång tid som bland annat ordförande och vice ordförande.

Till vice ordförande valdes Mathias Friman, aktiv inom både Software Freedom Day och Ubuntuföreningen. Han ligger bakom Svenska FOSS-nätet (länkarna högst upp på denna webbplats) och mycket annat. Mathias bor i Östersund.

Till sekreterare och kassör återvaldes Jens Hjalmarsson. Han jobbar som IT-konsult och systemadministratör/nätverkstekniker, bor i Tierp och har varit inblandad i föreningen sedan starten. Sköter bland mycket annat om den dagliga driften av föreningens servrar, sköter föreningens ekonomi och för protokoll vid alla möten.

Övriga ledamöter i föreningens styrelse är:

• Jens Odsvall som brinner för frågor om yttrandefrihet med mera. Bosatt i Stockholm. Arbetar inom hälso/sjukvård.
  • Alexander Nordström, styrelseveteran i Svenska Linuxföreningen. Bosatt i Linköping, arbetar som konsult inom IPTV.
  • Roger Sinel, Team Manager med GNU/Linux och många öppen källkodsprogram. Styrelseledamot sedan 2008. Drivande i Software Freedom Day 2008 Stockholm, motor i Öppen källkodsnätverket i Dataföreningen samt Fedora Ambassadör. Bosatt i Stockholm.
  • Sverker Nilsson, ny i styrelsen från 2009. Driver eget företag och bosatt i Linköping.
  • Morgan Wigge invaldes som suppleant i styrelsen. Bosatt i Borås där han arbetar som IT-konsult som senior dba med oracle som fokusområde. Var med som ledamot under föreningens start och Linuxanvändare sedan 1996.

Till revisor valdes Klas Meder Boqvist och revisorssuppleant blev Robert Lövlie.

Föreningens medlemsavgift är fortsatt frivillig, men stämman väljer att rekommendera arbetslösa, pensionärer och studerande att betala 100:- per år och arbetande medlemmar rekommenderas att betala 200:- per år.