Du är här: Hem Nyheter Ny version av EXTON-OpSuS LiveDVD
Navigering

Ny version av EXTON-OpSuS LiveDVD

Nya EXTON-OpSuS LiveDVD på svenska, baserad på openSUSE 11.0, är nu klar för gratis hämtning på LINUX.EXTON.NET. EXTON-OpSuS kan lätt installeras till hårddisk. Installationsprogrammet - liksom nästan alla andra program - är på svenska. openSUSE 11.0 släpptes av opensuse.org den 19 juni 2008. EXTON-OpSuS är fortfarande världsunik. Det finns överhuvudtaget ingen annan "remaster" av något SUSE-system någonstans för nerladdning. Inte ens på engelska eller tyska (såvitt jag vet). Installerade program: Massor. Jag kan särskilt nämna OpenOffice.org 2.4.0, Gimp 2.4.5, Firefox 3.0 (stabila versionen), VLC 0.8.6h Janus, aMule 2.2.1, och aMSN 0.97. KDE 4.0.4 och kernel 2.6.25.5-1.1 används. Jag har vidare lagt med kernelsources, Nvidias egen grafikdriver, kompileringsverktyg och "alla" win32-codecs. Kernelsources för att du ska kunna kompilera om kerneln vid behov (eller för skojs skull). Alla program har uppdaterats till senaste version per den 26 juni 2008. Se en skärmdump av EXTON-OpSuS skrivbord HÄR. Läs mera HÄR. EXTON-OpSuS ligger på Svenska Linuxföreningens server, liksom flera andra av de totalt 55 "extondistar", som finns att hämta gratis på LINUX.EXTON.NET. Alla distar listas HÄR med en kort beskrivning.