Du är här: Hem Nyheter Yttrande från Svenska Linuxföreningen angående e-legitimation
Navigering

Yttrande från Svenska Linuxföreningen angående e-legitimation

Finansdepartementet har lämnat en Slutrapport om säkert elektroniskt informationsutbyte och säker hantering av elektroniska handlingar. Det här är Svenska Linuxföreningens yttrande med anledning av denna rapport.

Sammanfattning

Statens lösningar för e-legitimation har under lång tid inte alls fungerat bra. De stängda lösningar man valt har under olika perioder inte alls fungerat för användare av flera olika operativsystem. Skall en e-legitimation fungera för alla så krävs det att den är baserad på en öppen standard så att alla nuvarande och kommande plattformar kan klara av att implementera stöd för en svensk elektronisk legitimation.

Låser man fast sig i dagens system så riskerar man att få en lösning som inte är framtidssäker och där kostnaderna blir högre än genom att använda en öppen standard som befrämjar konkurrensen och leder till att många leverantörer slåss på marknaden för att erbjuda lösningar till kostnadseffektiva prisnivåer.

Den stora kostnaden vid en byte kommer inte från att skapa nya e-legitimationer – för det är knappast någon större problem att skapa en lösning där innehavare av gamla e-legitimationer kan använda dessa för att få nya e-legitimationer av den nya generationen - utan kostnaden ligger i att alla som använder e-legitimationen för att kontrollera identiteten och därmed måste göra om sina system för en ny typ av legitimation. Ju längre dagens e-legitimation behålls desto dyrare blir det för staten att byta till en bättre och kostnadseffektiv lösning.

Staten behöver därför snarast starta arbetet för att välja och/eller vara med och utforma en öppen standard för hur en e-legitimation skall se ut.

På Svenska Linuxföreningens vägnar,

Anders Lindbäck