Kakor är information som lagras av en webbplats på besökarens dator.

Svenska Linuxföreningens webbplats använder kakor för att

• spara inställningar för hur webbplatsen ska visas, till exempel hur diskussioner i webforum ska presenteras och hur stora bilder i fotoalbum ska vara
  • på begäran spara inloggningsuppgifter så att medlemmar inte behöver skriva in sitt användarnamn och lösenord vid varje besök

Om du inte vill att kakor ska lagras på din dator har de flesta webbläsare, såsom Mozilla Firefox, möjlighet att radera lagrade kakor samt inställningsmöjligheter för att automatiskt neka till lagring av kakor eller informera varje gång en webbplats begär att få lagra en kaka. Hur kakor hanteras kan också kontrolleras med hjälp av lösningar för integritetsskydd såsom Privoxy

Denna information tillhandahålls i enlighet med 6 kap. 18 § lag (2003:389) om elektronisk kommunikation

Se även Post- och Telestyrelsens information samt Svenska datatermgruppens definition.

Licenser och copyright

Vill du använda artiklar eller annat från föreningens webbplats? Vi tillåter det, men endast om du uppfyller några enkla motkrav.

Allting som finns på webbplatsen är möjligt att kopiera och använda för sitt eget bruk under förutsättning att man uppfyller några enkla krav:

Materialet på denna webbplats publiceras under Attribution ShareAlike 1.0 om inte annat angetts.

Licensen har tagits fram av Creative Commons för att förenkla spridandet av fri information på nätet genom att skapa ett antal licenser för att sprida upphovsrättskyddade verk på nätet. SeLinux har valt licensen Attribution ShareAlike 1.0 vilket innebär att du fritt får:

• kopiera, distribuera och visa verk från webbplatsen.
  • modifiera verk från webbplatsen.
  • använda verken för kommersiella ändamål.

Men ovanstående gäller endast under följande villkor:

• Tillskriva (Attribution) du måste ange att det kommer från eller är baserat på verk som tillhör Svenska Linuxföreningen.
  • Dela lika (Share Alike) Ändrar du eller bygger vidare på verk från webbplatsen så får du fritt distribuera dessa nya verk men bara under förutsättning att du då distribuerar dessa verk med samma licens som de ursprungliga verken.

Ovanstående gäller om inget annat sägs för alla dokument på webbplatsen. Vissa delar av webbplatsen kan ha andra licenser men det står i så fall på den sidan.

Svenska Linuxföreningens gamla logotyp med Gnu-gnun, Linuxpingvinen Tux samt BSD Daemon använder den sistnämnda med rättighetsinnehavarens tillstånd.

BSD Daemon Copyright 1988 Marshall Kirk McKusick. All Rights Reserved.

För tillstånd att använda BSD Daemon, skriv (på engelska) till:

Marshall Kirk McKusick
1614 Oxford St
Berkeley, CA 94709-1608

eller via e-post mckusick@mckusick.com

Kontakta styrelsen på info@svenskalinuxforeningen.se om du vill använda vårt material på något annat sätt eller med annan licens.