Du är här: Hem Om föreningen Medlemsskap

« April 2017 »

Medlemsskap

Om du vill veta vad det innebär att vara medlem så har du kommit rätt. Här får du också veta hur du engagerar dig och kommer i kontakt med andra medlemmar.

Vad innebär det att vara medlem?

Att vara medlem innebär att man stöder föreningens arbete, antingen aktivt eller passivt. Mer behöver du inte göra för att bli en i föreningen.

Att vara medlem innebär bland annat att du får:

• E-postalias, till exempel kalle@svenskalinuxforeningen.se
  • Egen webbsida där du kan presentera dig för andra medlemmar.
  • Möjlighet att påverka vad Svenska Linuxföreningen ska arbeta med idag och i framtiden.
  • Möjligheten att deltaga på forum och e-postlistor.
  • Möjligheten att få kontakt med likasinnade.

Du kommer som medlem att få epost från föreningen då och då. Det kan vara kallelser till möten eller information som vi tycker det är viktigt att alla medlemmar får. Vi kommer dock inte ge bort din e-postadress till tredje part.

Hur blir jag medlem?

Du fyller i detta formulär.

Vad kan jag hjälpa till med?

Även om du inte är kernel-hacker sen 10 år tillbaka kan du vara till stor nytta. Om du tycker det är kul att skriva kan du till exempel översätta guider från engelska språket till svenska, skriva egna guider, rätta stavfel och slarvfel, samt en uppsjö annat. Föreningen handlar dock inte bara om dokumentation. Det finns även andra projekt som att försöka få företag att Linux-märka sina produkter, få in Linux i skolorna med mera. Om det inte finns något projekt kring det du vill göra så hör av dig och diskutera med andra medlemmar. De kanske vill hjälpa dig!

Gå vidare till arbetsgrupperna för att se vad som försiggår i föreningen. Kanske tycker du något av de projekten är intressant? Du är välkommen att hjälpa till med vad som helst!

Hur engagerar jag mig?

Det vanligaste sättet att kommunicera inom föreningen är med e-post. Det finns några e-postlistor som kan användas. Den flitigast använda är diskussion. Om du har en idé som du vill diskutera med andra, skicka då ett mail till denna e-postlista. Du kan gå med i den genom att gå till inställningar för epostlistor och klicka på diskussion.

Om du har någon idé och inte vill gå ut med den publikt så kan du skicka e-post till styrelsen

Du kan också chatta med andra aktiva genom IRC. Mer information hittar du här

Vilka skyldigheter har jag, som medlem, gentemot föreningen?

Dina skyldigheter som medlem är väldigt få. Stadgarna säger att vem som helst får vara medlem i föreningen så länge man inte motverkar dess arbete och syfte. Men för att få ut nåt av medlemsskapet är det ju lite upp till dig att engagera dig!