Du är här: Hem Om föreningen Nyhetsbrev 2008-03-31

2008-03-31

Nyhetsbrev mars 2008

Ny webbplats

Måndag 31:a mars kommer Svenska Linuxföreningen byta ut sin webbplats till webbpublicerings­systemet Plone. Den nya webbplatsen har en ny design och visar föreningens nya logotyp. Det finns fortfarande en hel del dokument som ska flyttas över, men funktionalitet och det viktigaste följer med från start.

Användarnamn

Några av föreningens medlemmar har haft användarnamn med mellanslag i. Dessa användarnamn har av tekniska skäl ändrats genom att ersätta mellanslaget med tecknet _. Om ni har problem med detta kan ni höra av er så ska vi försöka hjälpa er.

Lösenord

Alla användarnamn kommer få sina lösenord utbytta av tekniska skäl. När den nya sidan är igång kan du använda funktionen "Glömt ditt lösenord" på adressen http://svenskalinuxforeningen.se/mail_password_form för att beställa ett nytt. Om du inte fått ditt lösenord efter en timme ber vi dig att kontakta info@svenskalinuxforeningen.se

E-post

E-post kommer fungera precis som vanligt både under bytet och efteråt. Alla föreningens epostlistor kommer fungera precis på samma sätt och inställningarna för dina epostlistor går att göra på http://lists.svenskalinuxforeningen.se

Din epostadress (inloggningsnamn@se.linux.org) kommer även den fortsätta att fungera. En liten förbättring mot tidigare är att en uppdaterad epostadress ger genomslag omedelbart. Tidigare har uppdateringar skett varje halvtimme.

Du kan själv styra var dina epostmeddelanden ska skickas genom att ange din externa epostadress på sidan Personliga inställningar på adressen http://svenskalinuxforeningen.se/personalize_form.

Medlemsavgifter, bidrag och donationer

Föreningen lever på ditt bidrag. Dels ditt bidrag i form av din tid som du lägger på att arbeta för föreningens ändamål och dels i form av pengar. Medlemsavgiften är frivillig, men årsmötet beslutade att rekommendera alla medlemmar att betala 100:-.

Inbetalning av medlemsavgiften kan ske på följande sätt:

• Inbetalning till föreningens plusgirokonto 144 04 24-8, mottagare Svenska Linuxföreningen. Ange användarnamn och epostadress.

• Skicka SMS till 72550. Skriv ”selinux medlem användarnamn”. Var noga att skriva rätt. Kostnad 100:- plus eventuell SMS-taxa. Din betalning kopplas automatiskt till angivet användarnamn.

• Paypal. Skicka din betalning till info@se.linux.org genom funktionen ”Send money” på http://www.paypal.com/.

Du kan läsa mer om medlemsavgiften på http://svenskalinuxforeningen.se/om/medlemsavgift. Önskar du göra en donation eller ge ett annat bidrag till föreningen kan du göra på ungefär samma sätt. Läs mer på http://svenskalinuxforeningen.se/om/donera.

Hjälp till vid Software Freedom Day 2008

Den 20:e september 2008 infaller årets Software Freedom Day. Svenska Linuxföreningen har som ambition att tillsammans med föreningen Ubuntu Sverige och övriga intressenter anordna något under dagen. Demo-datorer, uppblåsbar 3 meters Tux på Sergels torg, filmvisning eller grillkväll? Vad tycker du att vi ska göra? Vill du hjälpa till?

Besök projektets webbplats på http://www.softwarefreedomday.se/ idag och registrera dig i forumet.

Motioner till årsstämman

Föreningen kommer hålla årsstämma under maj månad. Kallelse till årsmötet kommer att skickas ut via epost senast fyra veckor innan årsstämman. Motioner från medlemmarna måste vara styrelsen tillhanda senast tre veckor innan årsmötet. Så har du några idéer som du vill ska behandlas på stämman är det hög tid att börja skriva på dem redan nu.

Blått horisontellt streck

Amelia Nilsson