Du är här: Hem Om föreningen Styrelse 2009 Verksamhetsberättelse 2009

Verksamhetsberättelse 2009

Föreningens verksamhet under 2009.

På årsmötet 2009-04-18 valdes Anders Lindbäck till ordförande. Till styrelsen valdes också  Jens Hjalmarsson, Alexander Nordström, Mathias Friman, Jens Odsvall, Roger Sinel, Sverker NIlsson och till suppleant Morgan Wigge.

Till revisor valdes Klas Meder Boqvist och till revisorssuppleant valdes Robert Lövlie. Styrelsen har haft ett möte AFK hemma hos Roger Sinel och resten på nätet via IRC.

Medlemsavgiften beslutades vara fortsatt frivillig med  den rekommenderade summan 200 kr och 100 kr för studenter, pensionärer och arbetslösa.

Medlemmar

Medlemsantalet fortsätter att öka. Från föregående år (2009-03-21) till idag har medlemsantalet stigit från 4719 till ????.

Arbetsgrupper

• INFO – information, representation, events o.s.v.
  • SYS – driftgruppen för föreningens servrar.
  • SRC – utvecklingsprojekt.
  • DOC – dokumentations- och översättningsprojekt.

Software Freedom Day

Svenska Linuxföreningen anordnade Software Freedom Day i Stockholm för trejde året i rad. Under dagen delades informationsbrochyrer om fri programvara och skivor med Fedora, Ubuntu och OpenSolaris ut till intresserade på stan för att informera om och ge dem möjlighet att upptäcka fördelarna med fri programvara. Det hela skedde i samarbete med Ubuntuföreningen, Dataföreningens nätverk för öppen källkod, FSF, Stockholm Linux User Group, Europen.se.

Läs Rogers beskrivning av SFD 2009

Linuxkurser

Svenska Linuxföreningen skrev under året avtal med Medborgarskola och tillsammans med Medborgarskolan så erbjuds nu nybörjarkurser i Linux.

Media

Föreningens ordförande har uttalat sig flera gånger i media  bl.a. Dagens Nyheter och Computer Sweden.

Medlemsförmåner

Styrelsen har skapat möjlighet för medlemmarna att få billiga tidningsprenumerationer på TechWorld och Datormagazinet.

Styrelsen har satt upp en webbshop där medlemmarna kan  köpa t-shirts med föreningen logo. Föreningen har tryckt upp ett lager med t-shirt som säljs till medlemmarna.

Linuxkurser

Under året har det initierats ett samarbete för att skapa Linuxkurser för allmänheten som styrelsen hoppas skall leda till många fler kan lära sig att använda Linux. Mathias Friman jobbar med att ta fram kursmaterialet för kursen och flera medlemmar har stigit fram för att hjälpa till att hålla i kurserna så fort de kan starta på bred front.

Remisser

Föreningen har under året svarat på en remiss från EU gällade ITK-standarder i EU.

Ekonomi

Föreningen gick under året med en förlust på  -4890 kr att jämföra från 2008 års förlust på -89kr.

Detta beror delvis i investeringar i ett lager för föreningens försäljning av t-shirts.

Styrelsen tackar för det gångna året och ser fram emot ett fortsatt intressant 2010.

Stockholm, 2010-04-17

På styrelsens vägnar,