Du är här: Hem Om föreningen Styrelse 2012 Verksamhetsberattelse 2012

— Insorterad under

Föreningen under 2012

Årsmötet 2012

På årsmötet valdes följande:

Styrelsens medlemmar 2012

• Anders Lindbäck (vetgirig), Västerås, Ordförande och Presstalesman
  • Jens Odsvall (jenso), Bandhagen, Vice Ordförande
  • Henrik Nordström (hno), Tumba, kassör och sekreterare
  • Mikael Söderberg (mksoderberg), Pixbo, ledamot
  • Fredrik Mikker (bol), Farsta, ledarmot
  • Robert Olsson (neuro / tty00), Vendelsö, ledamot
  • Jack-Benny Persson (jackbenny), Bjuv, ledamot
  • Klas Meder Boqvist (Gnitset), Vallentuna, suppleant

Revisorer 2012

• Robert Lövlie (lovlie), Täby, revisor
  • Lars Delhage (delhage), Stockholm, suppleant

Stor framgång för Linux

Året 2012 har varit ett mycket bra år för Linux. För första gången finns det en linuxdistribution som skeppas i fler exemplar än windows under 2012. Enligt analysföretaget Gartner så kommer den linuxdistributionen vara större än windows 2016 och kommer vara den viktiga operativsystemet för hemelektronik som datorer etc.

Vi får hälsa alla nya linux användare välkomna och önska dem lycka till med sina Androidsystem. Android är kanske inte ett linuxsystmen man tycker är normalt - men allt tyder på att det kommer bli det mest använda operativsystmet i vanliga folks hem.

Software freedom day

Föreningen firade Software freedom Day 2012 genom att ta med föreningens beachflag och fira dagen tillsammans med ULUG på biblioteket i Uppsala.

Det ordnades även en fikaträff i Västerås.

IT-Drift

Driften har under året haft stora problem. Allt började då föreningen blev tvingade att flytta våra servrar från till Glesys i slutet av 2012 då vår tidigare internetleverantör inte längre kunder erbjuda oss tjänsten.

Temporärt under flytten stod server även hemma hos en styrelseledamot. Tyvärr så mådde inte vår server bra av flytten. Då föreningen ändå behövt byta ut servern så har det tyvärr under långa perioder under 2013 varit så att våra datorer varit nere. Vilket varit trist och tråkigt men svårt att gör något åt då de som jobbar med vår drift gör det på ideell basis och inte alltid har haft möjlighet att åka till servern och sköta om den på plats.

Som del av detta så har vår gamla huvudserver pensionerats och bytts ut.

Påverkan

Föreningen har nämns i media i samband med uttalanden vid releasen av Linux kärnan 2.9.

Stadgar

Styrelsen kommer till årsmötet lägga förslag på att ändra stadgarna så att styrelsens ordförande inte väljs för sig utan alla styrelseledamöterna väljs i klump och själva utser vem som skall vara ordförande.

Resultat

Föreningen gick med en vinst på @@@ kr ( 2011: 954 kr ) och har idag tillgångar på @@@ kr ( 2011: 25 295 kr).

Styrelsen tackar för det gångna året och ser fram emot ett fortsatt intressant 2013.

På styrelsens vägnar,

Anders Lindbäck