Du är här: Hem Support

« Mars 2017 »

Support

Många hävdar att det inte finns support till Linux och andra fria och öppna programvaror. Vi hävdar att det gör det visst. Denna sida beskriver hur man får support på fria programvaror.

Svenska Linuxföreningen

Svenska Linuxföreningen ger ingen strukturerad support på Linux eller något annat. Vad vi däremot kan stå till tjänst med är information om hur man bär sig åt för att få support på fria programvaror. Det är vad dessa sidor är till för. Dessutom finns flera av våra medlemmar tillgängliga på vår IRC-Kanal #slf på freenode och på våra epostlistor. De brukar vara bra på att svara på frågor om du stöter på problem.

Föredrag

Vill du att någon kommer till ert företag, skola, studiecirkel eller vad det nu kan vara och berätta om Linux, fri programvara eller något annat inom ramarna för föreningens intresse så har vi en lista med personer som gärna ger föredrag.

Dokumentation

Till fria program finns ofta mängder av fri dokumentation. Vi har samlat en hel del dokumentation som du fritt kan ta del av. Vet du något som inte vi vet så är du varmt välkommen att tipsa oss så har även du gjort en insats.

Till i princip alla program följer fri dokumentation. För det första så medföljer källkod. Denna är du förmodligen inte hjälpt av (om du inte är programmerare) men även annan dokumentation i form av manualer, installationsanvisningar med mera brukar följa med fria produkter.

Ideell support

Det som många uppskattar med fria program är att det även finns tillgång fri support. Denna support är ofta både snabbare, bättre och billigare än de kommersiella alternativen. Den bygger på att människor är vänliga och hjälper varandra. Det finns flera sätt på vilket denna idéella support förmedlas, till exempel nyhetsgrupper, e-postlistor och realtidschat.

Kommersiell support

Den ideella supporten är i många avseenden överlägsen, men många vill ha en part som garanterat tar hand om dem och deras system. En part som man alltid kan ringa och vara säker på att man får svar. För att möta dessa krav finns det en mängd företag som jobbar med fria och öppna program och system.

Det finns företag med flera olika inrikningar. Föreningen sammanställer en företagskatalog med aktiva företag som jobbar med öppen och fri programvara.

Kom ihåg att du, när du väljer fria alternativ, alltid har möjligheten att byta leverantör av support och underhåll. Du har själv tillgång till källkod och dokumentation till de system du använder.